Voyah Logo

K.W. Bruun Import har indgået samarbejdsaftale med Dongfeng om importen af premiummærket Voyah

aug 10, 2023

K.W. Bruun Import har indgået en samarbejdsaftale med kinesiske Dongfeng og vil til en start være ansvarlig for importen af Voyah i Danmark. Danskerne vil kunne opleve den første model, Voyah Free, allerede i løbet af efteråret.

Voyah er et premiumbrand i Dongfeng koncernen, som er en af de største bilproducenter i Kina. Dongfeng startede som den første kinesiske bilproducent et samarbejde med internationale virksomheder, herunder PSA-koncernen i 1992. I dag er Dongfeng den største ikke-private aktionær i Stellantis-koncernen, der i tal tæller 14 europæiske- og amerikanske brands. Koncernen har produceret biler i 54 år og lancerede i 2020 Voyah-brandet.

Navnet Voyah har sin oprindelse i det franske ord ”voyage”, der betyder rejse. Logoet og brandidentiteten er inspireret af den kinesiske fortælling om ”Kunpeng”. ”Kun” er i starten en fisk, som forvandles til en enorm fugl, ”Peng”. Fuglen symboliserer frihed og det er netop den frihed, som Voyahs biler skal repræsentere, hvilket desuden kommer til udtryk i deres slogan: ”Freedom to Explore”.

Voyah positionerer sig som et high-end smart electric vehicle brand. Det er et bilmærke med globalt udsyn og internationalt samarbejde, hvilket blandt andet kommer til udtryk i valg af materialer og features, hvor man samarbejder med ledende europæiske leverandører af luksusdele til biler, såsom italienske Dinamica, der leverer interiør og danske Dynaudio, som er anerkendt for sit high-end lydanlæg.

Voyah på det danske marked

Danmark bliver blandt de første lande i Europa til at markedsføre Voyah. Mærket er allerede til stede i Norge og Schweiz og vil blive løbende blive udrullet på flere europæiske markeder.

Alexander Bachmann, produktchef for Voyah i Danmark fortæller:

” Vi ser virkelig frem til samarbejdet med Voyah og glæder os til at præsentere mærket for danskerne. Voyah har en meget interessant modelportefølje med Free, Passion og Dream, som alle har et meget stilrent og europæisk design samt kvalitet i topklasse. Derudover er udviklingen af et endnu større modelprogram i fuld gang, så vi ser ind i en utrolig spændende fremtid. Vi har fra første dialog med Voyah oplevet en meget inkluderende og imødekommende tilgang til vores samarbejde. Det er et moderne verdensbrand med et ungt mind-set, så vi taler samme sprog så at sige.”

Qian XIE, Responsible Global Business Development for Dongfeng, fortæller om valget af K.W. Bruun Import som samarbejdspartner i Danmark:

”Vi har en ambitiøs målsætning for udrulningen af Voyah i Europa og ikke mindst i Norden og herunder Danmark, hvor elbilsalget er i eksplosiv vækst. Det har derfor været vigtigt for os at finde en professionel samarbejdspartner, der ligesom os har seriøse fremtidsvisioner. Vi har haft flere muligheder på bordet, men efter at have været i dialog med K.W. Bruun er vi ikke i tvivl om, at denne koncern besidder de helt rigtige kompetencer til at indfri vores mål og folde mærkets potentiale helt ud. K.W. Bruun har imponeret os med deres analytiske tilgang til markedet, og ikke mindst deres fokus på data og faktuelle indsigter har overbevist os om, at vi har fundet den bedste samarbejdspartner. Vi ser frem til et nært og frugtbart samarbejde med K.W. Bruun og glæder os til at se Voyahs modeller på de danske veje.”

Den første model, der vil kunne opleves i Danmark, er den elektriske SUV Voyah Free, som allerede er lanceret i Norge. Den er 4905 mm lang, 1950 mm bred, har en vægt på 2340 kg og må trække op til 2000 kg. Voyah Free har en rækkevidde på op til 500 km (WLTP), er firehjulstrukket og med sine 489 hk har den en acceleration 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Den er rigt udstyret med bl.a. panoramaglastag med elektrisk dæmpning af lys, hvilket kan fjerne 99,99% af UV-strålerne og ikke mindst Dynaudio lydanlæg.

Voyah Free lanceres i løbet af efteråret og vil ligesom de kommende modeller bliver distribueret og serviceret helt traditionelt af et forhandlernetværk. Forhandlernetværket er endnu ikke fastlagt, men vil tage udgangspunkt i eksisterende K.W. Bruun-forhandlere.

I den kommende fremtid vil porteføljen blive udvidet med en eksklusiv 7-personers MPV med navnet Voyah Dream og den stilrene sedan Voyah Passion.

Dongfeng og K.W. Bruun Import forventer snarligt at udvide samarbejdet til også at omhandle koncernens andre mærker, der er relevante for det europæiske marked

Faktaboks Voyah

Voyah er et premiumbrand i Dongfeng koncernen, som er en af de største bilproducenter i Kina. Dongfeng startede som den første kinesiske bilproducent et samarbejde med internationale virksomheder, herunder PSA-koncernen i 1992. I dag er Dongfeng den største ikke-private aktionær i Stellantis-koncernen, der i tal tæller 14 europæiske- og amerikanske brands. Koncernen har produceret biler i 54 år og lancerede i 2020 Voyah-brandet.

Koncernen har produceret biler i 54 år og rangerer i dag (2023) på plads nr. 122 på Fortune 500 listen.

Derudover har koncernen i over 23 år beskæftiget sig med udvikling og produktion af elbiler og tilbyder state-of-the-art R&D- og produktionsfaciliteter. Globalt er der 176.000 ansatte og med R&D i bl.a. Tyskland og Sverige er bilerne fra start udviklet til det europæiske marked. Dongfeng går forrest, når det kommer til ny teknologi, og allerede i 2020 havde koncernen 2.391 registrerede patenter, hvilket er langt det højeste antal blandt de kinesiske producenter.